Sommerferieminne anno 1969 – å få oppfyllt en drøm

Familiens første charter reise! Turen gikk til Benidorm, hele familien på fem pluss mormor og morfar. Kofferter fyllt til bristepunktet med solhatter, baderinger, klikk-klakker, solkrem, solbriller…Det var nok mors ansvar at alt var med. Selv, var jeg 5-6 år, lykkelig fri for stress og ansvar, men med en håndfull sommerfugler i maven. Denne første ferien i mitt liv, til det store utland ble et vendepunkt og vekket en latent pasjon for kjoler i meg. Den gangen i 1969, gikk det virkelig opp for meg at det var noe helt eget med kjoler! Jeg kunne bare drømme om å få nærkontakt med,  enda mindre få lov til å kjenne på stoffene i en flamenco kjole! En brannrød dramatisk kjole med sorte prikker store som bomber, lag på lag med tyll og blonder. Men en myk og svart sommernatt tok mine foreldre meg med på en flamenco danseoppvisning. Kastanjetter, raske rytmer, gitarspill og to, i mine øyne, gudinner iført sine overdådige flamenco kjoler. På en eller annen måte, må jeg ha gjort meg bemerket, til tross for utpreget sjenanse på den tiden. De må ha sett, at der, sitter en liten pike med en usedvanelig interesse for flamenco! (Det var jo kjolene jeg var aller mest interresert i!) Den ene «gudinnen» smilte og kom mot meg og før jeg fikk summet meg hadde hun løftet meg høyt opp i været. Hun pratet og lo og resten av oppvisningen fikk jeg sitte på fanget hennes. Der druknet jeg nærmest i tyll, paljetter og prikker. Snakk om å få en drøm oppfyllt. Veien videre i mitt liv, ble liksom staket ut den sommeren i -69 selvom det har blitt noen omveier. Ikke rart jeg ikke kan dy meg for å putte på en tyllkant på en kjole i ny og ne, for ikke å snakke om alle stoffene med prikker, store og små, ja, der er det simpelthen ingen vei utenom.

Kjole med bomber

prikker på rødt og sort stoff

Legg igjen en kommentar

