Historien om… – et kjoledrama

Noen som husker «Historien om»-bøkene? Velkjent lektyre fra min barndom som ble regnet som både fornuftig og nyttig tidsfordriv med stort læringsutbytte. Jeg hadde vel mer hang til det eventyrlige, men slukte alt som kom i flate firkantede pakker til jul og bursdag. Det jeg husker best fra «Historien om Florence Nightingale» er en episode hvor hun og søsteren skulle på ball i nesten like kjoler. En grønn og en rød. Søsteren skulle ha den røde og Florence den grønne, men så skiftet søsteren mening og ville ha den grønne til tross for at Florence med sitt røde hår kledde den grønne best! Florence var også i denne situasjonene en engel og tok den røde for å unngå en krangel.

Omslagsbilde fra boka "Historien om Florence Nightingale"

Scenen har gjort et uslettelig inntrykk på meg! Faktisk er det nesten det eneste jeg husker fra boka. Krimkrigen er bare et blekt minne, mens kjoledramatikken er en levende scene for meg den dag i dag! Den var neppe hentet fra virkeligheten, men lagt inn for å lære unge jenter at det lønner seg å være snill! 
Tja, men så snille trenger vi vel ikke være?  Jeg husker faktisk ikke hvordan det gikk til slutt med kjolen, men siden det er bilde av Florence i grønn kjole utenpå, er det mulig hun fikk den grønne til slutt!

Jeg har ingen søster og har aldri fått testet hva jeg hadde gjort i samme situasjon. Men, jeg mener å ha lest at den godeste Florence ikke helt var så englete som jeg husker at boka ville ha det til, men derimot var ganske smart og viljesterk. Det er en god regel å unngå konflikter hvis man kan løse saker på en annen måte, men skal man utrette noe, må man ha litt bein i nesa! I krig og kjærlighet er alt tillatt og de fleste  av oss går vel ikke av veien for litt list, hvis det er en kjole man har lagt sin elsk på?😉

Nå har jeg en svigerinne med samme kjolepasjon, men vi klarer stort sett å dele godene med hverandre. Vi kan glede oss stort over at den andre finner en fin kjole, – men selvsagt er det ekstra hyggelig både for stemningen og humøret at det ikke blir en altfor ulik balanse i klesskapene! Og når det dukker opp to nesten like kjoler vi begge er desperate etter å eie, har vi oppfunnet begrepet «svigerinnekjoler» og de kan vi faktisk ha nesten akkurat like av!

Kjoler fra tulip&tatamo
Dessuten, hvem har sagt at rødhårede ikke kler røde kjoler? Bare spør min svigerinne!
Svigeriner i like kjoler

Legg igjen en kommentar

